Afgørelser i forbindelse med møde den 7. juni 2021
Sag nr. 1
I denne sag var der klaget over, at apoteket nægtede at udlevere et håndkøbslægemiddel (Nix creme til behandling af fnat) til klagers søster, som på klagers vegne henvendte sig til apoteket.
Ifølge klagen vendte klagers søster efter afvisningen tilbage til apoteket, hvor det lykkedes at få udleveret lægemidlet.
Klager ringede efterfølgende til apoteket for at klage over hændelsen. Her blev klager ifølge klagen beskyldt for at kalde medarbejderen ”grimme ting”, hvilket klager afviser at have gjort.
Apotekeren afgav en udtalelse i anledning af klagen og fremsendte i den forbindelse en beskrivelse af hændelsesforløbet.
Ifølge beskrivelsen kom klagers søster til apoteket på klagers vegne og fremviste her en tube af et receptpligtigt lægemiddel, som ønskedes udleveret. Klager blev kontaktet telefonisk for at få klagers cpr-nummer med henblik på ekspedition. Der var imidlertid ikke længere en recept på det pågældende lægemiddel, idet klager tidligere havde fået ekspederet og udleveret dette. Det blev klagers søster informeret om, hvorefter hun forlod apoteket.
Klagers søster kom kort tid efter tilbage til apoteket, og der blev efter klagers ønske udleveret 2 tuber creme (håndkøbslægemiddel) til behandling af fnat.
Ifølge beskrivelsen ringede klager senere på dagen til apoteket for at klage over, at klagers søster var blevet nægtet at købe creme mod fnat. Medarbejderen, der besvarede opkaldet, var ikke involveret i ekspeditionen men gik ud fra, at der var tale om en misforståelse, ligesom denne medarbejder sikrede sig, at klager havde fået udleveret det ønskede lægemiddel. Klager vedblev ifølge beskrivelsen med at tale om kollegaens dårlige service og omtalte denne i nedladende vendinger, hvorfor medarbejderen blev sur og i en hård tone bad klager om at sende en skriftlig klage. En sådan klage kom kort efter. Denne besvarede apoteket med en beklagelse over oplevelsen og samtidig med en konstatering af, at der var tale om en beklagelig misforståelse.
Apotekeren oplyste sammenfattende, at apoteket har beklaget misforståelsen mellem kunden og medarbejderen både telefonisk og på mail. Apotekeren har endvidere oplyst, at medarbejderen har tålt urimelige nedsættende tiltale og sprogbrug. Apotekeren har endelig oplyst, at apotekets medarbejdere ifølge apotekerens opfattelse har givet korrekt, venlig og god faglig service.
Apotekernævnet konstaterede, at der var uenighed mellem klager og apotek om hændelsesforløbet.
Apotekernævnet lagde på baggrund af apotekets beskrivelse til grund, at apotekets medarbejder havde opfattelsen af at der ved første henvendelse blev efterspurgt et receptpligtigt lægemiddel, som klager tidligere har fået udleveret.
Apotekernævnet noterede sig i den forbindelse apotekets oplysning om henvendelsen til klager vedrørende CPR-nummer, hvilket klager ikke har bestridt.
Apotekernævnet noterede sig endvidere, at klagers søster efterfølgende fik udleveret håndkøbslægemiddel tilsyneladende uden problemer.
På den baggrund lagde Apotekernævnet til grund, at der har været tale om en misforståelse, som apoteket har beklaget overfor klager.
Apotekernævnet fandt derfor ikke grundlag for at udtale kritik for manglende overholdelse af God Apotekerskik.