Sag nr. 1
I denne sag var klager utilfreds med apotekerens ageren i forbindelse med afhentning af medicin, hvor klager blev præsenteret for et pengekrav fra et tidligere køb, idet der her var opkrævet et for lavt beløb. Da klager påtalte det urimelige i dette, blev apotekeren vred og truende, ligesom apotekeren truede med inkasso.Apotekeren har i en udtalelse i anledning af klagen blandt andet oplyst, at man ved en fejl tidligere havde opkrævet et for lavt beløb, hvilket man blev opmærksom på ved fornyet bestilling. Det manglende beløb søgtes derfor efterreguleret ved ny ekspedition. Apotekeren har endvidere oplyst, at klager i den forbindelse optrådte følelsesmæssigt påvirket og aggressivt. Apotekeren valgte at afslutte dialogen ved at henvise til muligheden for at handle på et andet apotek og til muligheden for, at beløbet kunne opkræves via inkasso i stedet.
Apotekernævnet konstaterede i forbindelse med sagens behandling, at der var uenighed mellem klagers og medarbejderens beskrivelse af hændelsesforløbet samt af dialogen i forbindelse med ekspeditionen, hvor spørgsmålet om efterregulering af betalingen opstod.
Der forelå ikke yderligere oplysninger, som gjorde det muligt at afdække forløbet og indholdet af dialogen. Apotekernævnet fandt imidlertid anledning til at bemærke, at begge parter har ansvaret for en hensigtsmæssig dialog.
Apotekernævnet fandt endvidere anledning til at bemærke, at udlevering af medicin mod kontant betaling ikke må betinges af betaling af eventuelle tilgodehavende for tidligere køb.
Apotekernævnet noterede sig, at apoteker ikke må give nedslag i priser på apoteksforbeholdte lægemidler. Apotekernævnet lagde imidlertid til grund, at efterreguleringen skyldtes, at apoteket tidligere havde oplyst og opkrævet et for lavt beløb.
Apotekernævnet fandt på den baggrund, at forløbet ikke havde været tilfredsstillende for klager og dermed ikke i overensstemmelse med God Apotekerskik.