Sag nr. 4
Klager var i denne sag utilfreds med en medarbejders adfærd i forbindelse med en ekspedition, hvor medarbejderen ifølge klager optrådte fjendtligt, da klager beklagede sig over, at et ordineret lægemiddel ikke var på lager, og at det var et problem, der havde stået på i årevis.
Der var desuden klaget over:
- at medarbejderen hævede stemmen og kaldte klager ved navn, hvilket klager følte krænkende, ligesom klager følte sig tilsidesat og udskammet, da klagers navn dermed blev udleveret til andre kunder.
- at medarbejderen truede med ikke at ville udlevere øvrige varer
- at medarbejderen afviste at oplyse sit navn eller medarbejdernummer
- at der ikke blev rådgivet om alternativ medicin.
Klager beskrev i sin klage den pågældende medarbejder som arrogant, ubehjælpelig, truende og uprofessionel.
Apotekeren bekræftede i en udtalelse i anledning af klagen, at apoteket ikke havde den ønskede pakningsstørrelse på lager, og at dette var baggrunden for den episode, der er klaget over.
Apotekeren afviste herefter klagepunkterne og oplyste herunder:
- at det var standardprocedure for medarbejdere at tiltale kunder ved navn, og at formålet hermed er at sikre en personlig og direkte ekspedition samt sikre, at rette medicin udleveres til rette person
- at det derfor ikke var medarbejderens intentionen at krænke klager ved at nævne klagers navn
- at samtalen ifølge medarbejderen foregik i et roligt stemmeleje, og at det derfor ikke var medarbejderens opfattelse, at klagers navn blev delt med andre kunder på apoteket
- at medarbejderen ikke truede med ikke at ville udlevere den ønskede medicin.
Med hensyn til medarbejderes afvisning af at oplyse sit navn eller medarbejdernummer oplyste apotekeren, at apotekeren var i stand til at identificere den pågældende medarbejder.
Med hensyn til den del af klagen, der vedrørte manglende rådgivning, oplyste apotekeren, at medarbejderen afstod herfra, fordi situationen på det pågældende tidspunkt var eskaleret, og medarbejderen derfor vurderede, at det var bedst for alle parter at afslutte ekspeditionen.
Apotekernævnet bemærkede i forbindelse med sagens behandling indledningsvis, at kravene til et apoteks varelager er reguleret i regler, som påses af Lægemiddelstyrelsen.
Apotekernævnet behandlede derfor ikke denne del af klagen.
Apotekernævnet konstaterede herefter, at der tilsyneladende var enighed om, at medarbejderen havde nægtet at oplyse sit navn til klager, og at medarbejderen afsluttede ekspeditionen uden at give klager yderligere information om lægemidlerne.
Apotekernævnet fandt ikke, at det kunne kritiseres, at medarbejderen i en tilsyneladende eskaleret situation ikke ønskede at oplyse sin identitet. Nævnet bemærkede i den forbindelse, at apotekeren i tilfælde af en klage stort set altid vil kunne identificere den medarbejder, der har varetaget en ekspedition.
Apotekernævnet fandt heller ikke, at det kunne kritiseres, at medarbejderen i en tilsyneladende eskaleret situation ikke havde ønsket at forlænge ekspeditionen med yderligere information. Apotekernævnet konstaterede, at der herudover var stor uenighed om dialogen.
Apotekernævnet bemærkede, at der ikke forelå yderligere oplysninger, som kunne fastlægge indholdet af og tonen i dialogen. På den baggrund fandt nævnet ikke grundlag for at kritisere apoteket for manglende overholdelse af God Apotekerskik.