Sag nr. 1
I denne sag var der klaget over apotekets adfærd, da klager og dennes mor henvendte sig til apoteket for at få en forklaring på oplysninger på apotekets kvittering vedrørende CTR-saldo. Der var tale om køb foretaget med få minutters interval, hvor der efter køb nr. 2 var beregnet en CTR-saldo, som var lavere end efter køb nr. 1.
Ifølge klager optrådte apotekets medarbejder i den forbindelse vredt og talte i en hård og ned-ladende tone. Endvidere har klager oplyst, at apotekets medarbejder tilbageholdt klagers kvitteringer. Endelig var klager utilfreds med, at apotekets medarbejdere ikke skilter med uddannelsesmæssig baggrund.
Apotekeren har i en udtalelse oplyst, at klager henvendte sig, fordi klager mente, at apoteket havde snydt/manipuleret med CTR-saldo, og at klager blev oprørt, da apoteket forsøgte at forklare klager om CTR-reglerne og udligningsbeløb. Ifølge apotekeren var det ikke muligt at komme igennem med en forklaring, og klager blev henvist til Lægemiddelstyrelsen for at undgå konfliktoptrapning. Apotekeren har afvist, at man uberettiget holdt på klagers kvitteringer og har oplyst, at man alene ønskede at sortere et dokument vedrørende en anden borger fra, før kvitteringerne blev udleveret til klager. Endelig har apotekeren oplyst, at apotekets medarbejdere dagligt bærer skilt med oplysning om uddannelsesmæssig baggrund.
Apotekernævnet konstaterede i forbindelse med sagens behandling, at der var meget stor uoverensstemmelse mellem klagers og apotekets oplevelse/beskrivelse af forløbet, og at der ikke forelå yderligere oplysninger, som gjorde det muligt at fastlægge forløbet.
Apotekernævnet fandt på den baggrund ikke grundlag for at kritisere apoteket for manglende overholdelse af God Apotekerskik.